Patient Support Center

TOPICS

2024年3月22日
手術を受けられる前の準備について知っていただきたく『どうして? 手術前に外すものがあるの?』を作成いたしました。ぜひご覧ください。

 

2024年1月24日
谷口英喜患者支援センター長が監修した手術後の吐き気についての動画です。ぜひご覧ください。

 

2024年1月24日
メディカルフィットネス にこっと様が作成された手術後の肺合併症予防「トライボールを使用しての訓練」についての動画です。ぜひご覧ください。

 

2023年12月20日
TOPSでは皆さんにアルコールと健康についても考えていただきたく、『手術前に休肝日が必要な理由』を作成いたしました。ぜひご覧ください。

 

2023年8月14日
TOPSでは皆さんに禁煙と健康について考えていただきたく、『禁煙について』を作成いたしました。ぜひご覧ください。

 

2023年6月30日
アリナミン製薬 健康サイトにて谷口英喜患者支援センター長が監修した「ヒートショックとは?どんな人がなりやすい?医師が症状や対策まで詳しく解説!」記事が公開されました。

 

2023年6月29日
時事メディカルにて「暑さに体慣らして熱中症予防 ~十分な睡眠・食事も重要~」記事が公開されています。Yahoo!ニュースにも転載されています。

 

2023年6月28日
NHKの首都圏NEWS WEB「『梅雨型熱中症』とは? 湿度が高いと熱中症のリスク高まる」記事に谷口英喜患者支援センター長のコメントが載っています。

 

2023年6月26日
アリナミン製薬 ブランドサイトにて谷口英喜患者支援センター長が監修した「食欲がないときの栄養補給の方法とは?食欲不振時に摂りたい栄養や食べ物を紹介」記事が公開されました。

 

2023年6月25日
谷口英喜患者支援センター長が執筆した『いのちを守る水分補給 熱中症・脱水症はこうして防ぐ』が発売されています。

 

2023年6月24日
「『熱中症対策に塩タブレット』は正解なの?『抜いてはいけないもの』って?知っておきたい熱中症の盲点」記事が公開されています。Yahoo!ニュースにも転載されています。

 

2023年6月13日
アリナミン製薬 健康サイトにて谷口英喜患者支援センター長が監修した「季節の変わり目に起こる体調不良に注意!症状の対策や自律神経との関係を解説」記事が公開されました。

 

2023年6月8日
長期療養施設入所者に対する半消化態経腸栄養剤の有効性に関する英語論文がアクセプトされました。

 

2023年5月29日
読売新聞くらし家庭面連載「医療ルネサンス」に術前リハビリの取り組みが紹介され、谷口英喜患者支援センター長のコメントが掲載されました。

 

2023年5月15日
谷口ゼミが開講しました!

2023年4月24日
4月21日にテレビ朝日「スーパーJチャンネル」にて放送された「胃がんの最新治療 『歯科検診』に『ジム通い』…『チーム医療』で目指せ“早期回復”」をご覧いただけます。

2023年3月17日
パラメディカルスタッフのための臨床栄養スキルアップ講座が開講されます。

2023年2月9日
手術当日入院の方の待合が新しくなりました。

2023年2月1日
「患者支援センターの取り組み」について更新しました。

2022年9月30日
谷口センター長が監修したアリナミン製薬の健康サイトが公開されました。

2022年9月26日
谷口センター長はじめ当院職員らも執筆した『よくわかる高齢者術後回復支援ガイドー術後回復を支援するベストプラクティスー』が発売されています。

2022年9月22日
TOPSページ内看護師の紹介写真を更新しました

2022年9月20日
谷口英喜患者支援センター長が登壇するセミナーが開催されます。以下、ご関心ある方はお申し込みください。
ジャパンライム (株)主催:谷口英喜先生による管理栄養士のためのセミナー「栄養管理に役立つ画像診断」
~明日からつかえる! 術後疼痛への介入と嘔吐対策~これからの周術期管理のあり方
明日から看護に役立つ!輸液のキホン

2022年8月15日
夕刊フジに谷口英喜患者支援センター長のコメント記事「要注意!お盆や行楽の渋滞車中、コロナ&熱中症〝W対策〟 適切な水分補給、エアコンと換気の両立がカギ」が掲載され、Yahoo!ニュースにも転載されました。

2022年8月3日
時事メディカルに谷口英喜患者支援センター長のコメント記事「暑さ、夜間屋内でも警戒を ~『災害』との認識必要~」が掲載され、Yahoo!ニュースにも転載されました。

2022年7月25日
この時期に、大切な、脱水症の発見法を動画で紹介します。

2022年7月20日
術後疼痛管理加算に要する術後の疼痛管理計画書をアップしました。

2022年7月20日
患者支援センター 医療事務の職種説明を掲載しました。

2022年6月6日
患者支援センター 医長 鎌田高彰医師のプロフィールを掲載しました。

2022年5月30日
院内掲示物のダウンロードが可能になりました。こちらからダウンロードいただけます。

2022年5月11日
時事メディカル 連載・コラム『こちら診察室』つらくない手術を目指す 第4回「チーム医療で手術中、前後を支援 ~患者支援センターの実例~ 」がYahoo!ニュースに転載されました。

2022年4月19日
APSマニュアル第4版の最新版はこちらからダウンロードいただけます。ご覧ください。

2022年4月6日
時事メディカル 連載・コラム『こちら診察室』つらくない手術を目指す 第2回「前進する手術後回復プログラム~働き方改革の切り札にも~」がアップされました。

2022年4月5日
谷口センター長が監修した「術後の吐き気について」の解説ページが公開されました。

2022年4月1日
患者支援センターが編集・発行している『私のかいふく日記』をダウンロードいただけます。ぜひご参考ください。

2022年3月23日
時事メディカル 連載・コラム『こちら診察室』つらくない手術を目指す 第1回「『神の手』からシステムへ ~進歩する手術前後の医療~」がアップされました。

2022年2月8日
APSマニュアル第4版が完成しました。ダウンロード可能ですので、参考にして下さい。

2021年11月9日
患者支援センターHPをマイナーチェンジしました(職種の詳細な説明と写真が追加されています)。

September 21, 2021
A commentary on infection control by Director Taniguchi and other staff members of this hospital was posted. Nursing Technology October 2021 Was published.

August 25, 2021
"" Written by Director Taniguchi "Clinical nutrition" separate volume Management of water and electrolytes for the first time Applied edition Infusion and acid-base equilibrium Was published.

June 24, 2021
"" Written by Director Taniguchi "Clinical nutrition" separate volume Water / electrolyte management basics for the first time Basics of water management and oral rehydration therapy Was published.

December 17, 2020
Yomiuri Shimbun December 17th evening edition " "Hidden dehydration" warning mask winter moisture enough A comment by Director Taniguchi was published in the article.
 

December 14, 2020
There is a comment from Director Taniguchi on the Facebook page of NHK NEWS WEB. "Poor physical condition in winter, in fact, may be caused by "concealed dehydration""(Video) has been uploaded.

December 10, 2020
The article by Director Tanigushi "Cancer pain management" was posted on Bunshun Mook "Latest Treatment Learned from Super Doctor 2021".

December 10, 2020
Column article "What is an oral rehydration solution that works for dehydration? Ask an expert for dehydration prevention and intake tricks." was posted.

December 2, 2020
Director Taniguchi was interviewed  by NHK News Up "Beware of "dehydration" in the winter of Corona" .

October 22, 2020
Q&A about transfusion management by pathological condition useful on the job Part came to be able to download. 
Part 1 / Part 2 / Part 3 / Part 4 / Part 5 

April 25, 2020
An English treatise on the effects of regular administration of acetaminophen intravenous infusion has been published.

 

October 21, 2019
【Call for Participation】11/9 (Sat) Kanagawa NST Forum "Let's experience the Executive Team Medical Skill Mix"

 

June 24, 2019
Directoe Taniguchi oversaw a part of the special topic on heat stroke "Health Graphic Magazine vol.34" (Published by Aisei Pharmacy Co., Ltd. ).


June 17, 2019

"Knowing the current state of perioperative nutrition management. With the aim of further improving the quality of anesthesia management. Perioperative Optimization Strategies has been released. 


April 15, 2019

"Clinical nutrition" separate volume , "the first research presentation and thesis writing" has been published.

 

November 13, 2018

Received the Excellence Award at the Kosaka Futami Memorial Award of the Japanese Society of Clinical Anesthesia. "Study on the spread and effect of ERASR in the anesthesia field in Japan" has been released.

 

February 21, 2018
"Perioperative nutritional strategy required for Anesthesiology was posted.

 

January 23, 2018
A treatise of Scheduled Intravenous Acetaminophen (SIVA) recommended by the APS of the Perioperative Support Center was accepted.

 

November 9, 2017
An English treatise on ERAS for esophageal cancer surgery has been published.
Effects of goal-directed fluid therapy on enhanced postoperative recovery: An interventional comparative observational study with a historical control group on oesophagectomy combined with ERAS program

 

October 10, 2017

Award-winning paper which is the top award of the 58th congress of the Japan Geriatrics Society has released. Development of a concealed dehdration check sheet for the self-reliant elderly adult at home. -A continued research about concealed dehdration study of resident at Intermediate Nursing Home- Journal of the Japan Geriatrics SocietyVol. 54 (2017) No. 3 p. 381-391 

 

February 6, 2017

We published research achievements

[Research paper] Surgical invasion and anesthesia management-Anesthesia management aimed at promoting postoperative recovery and reducing surgical invasion-Surgery and metabolism / nutrition volume50 NO.5 P255-264, 2016

[Book] Attempt of promoting postoperative recovery by Perioperative Support Center -DREAM project by TOPS- Clinical nutrition Vol. 130, No. 1, P40-47, 2017

APS関連資料のダウンロード

▼APS 回診マニュアル ▼APS 告知ポスター ▼APS 回診記録用紙

▼術後疼痛管理計画書 ▼私のかいふく日記 ▼患者支援センター
   マニュアル

Initiatives of the Patient Support Center

●患者支援センター(TOPS)を受診される患者さんへ
TOPSでは様々な職種が患者さんの手術前の準備をさせていただきます。
患者さんには入院と麻酔に関するビデオをご覧いただきます。
※ホームページで事前に見ることもできます


 

 

 

 

 

栄養士による身体計測を行います。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

歯科衛生士による口腔内チェックを行います。
全身麻酔の前にはお口の中をきれいにすることが大切です。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

看護師が問診を行います。
入院・手術の流れを説明します。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

麻酔の方法について医師から説明します。

 

 

 

 

 

 

 

 

必要時、栄養士による栄養指導やアレルギー問診、薬剤師による休薬指導を行います。

 

 

TOPSでは患者さんに安心して手術を受けていただけるようスタッフ一同お手伝いします。

 

◎検査・治療で入院予定のある患者さんもTOPSを受診します。

  • 普段内服している薬の確認
  • 看護師による検査治療の説明
  • 必要時、栄養士による栄養指導やアレルギー問診、薬剤師による休薬指導を行います

参考資料『禁煙について』/『手術前に休肝日が必要な理由』/『麻酔を受けられる方へ 術後の吐き気について』/『トライボール(呼吸訓練器具)の使い方』/『どうして? 手術前に外すものがあるの?

Background of establishment

In Japan, the range of surgical indications for patients has expanded with the improvement of surgical techniques of doctors and the progress of medical techniques such as endoscopes and laparoscopes. At our hospital, the length of hospital stay tends to be shortened as the number of operations increases. However, the quality of patient care before and after surgery must be maintained. To provide quality patient care, healthcare professionals need to improve intraoperative and postoperative safety for surgical patients and reduce perioperative complications. Efficient quality care requires a professional team approach in perioperative management. Due to such circumstances, we have decided to open our center.

 

Purpose

Our center opened in August 2016, with the aim of "proposing the most suitable medical environment for patients undergoing surgery at our hospital, supporting safe and secure perioperative management, and promoting postoperative recovery of patients".

The nickname of this center is "To bu Hospital P atient S upport Center "abbreviated TOPS and set up an outpatient department for surgery preparation.

Center configuration

At Patient Support Center, we support the maintenance and improvement of patients' QOL from pre-hospital to discharge through three organizations: "surgery preparation outpatient", "preoperative oral rehydration therapy team", and "postoperative pain management team".​ ​

 

 

 

Our center is composed of Doctors, Registered Nurse, Pharmacist Clinical Dietitian, Dental Hygienist, Clinical Psychologist, Biomedical Laboratory Scientist and clerical staff, and its main roles are as follows.

 

 

Registered Nurse


Registered Nurse provide preoperative care and guidance to patients undergoing surgery, minimize anxiety about surgery, and provide close-knit nursing to the patient.

Collecting patient information
Understanding the physical and mental condition
Assessment by multiple occupations based on information
Thinking about life from hospitalization to after discharge with patients
Providing information on hospitalized life

 

 

Pharmacist


The Pharmacist will endeavor to relieve the patient's anxiety and provide information with the following support so that the patient can undergo surgery safely and with peace of mind and have a comfortable hospitalized life after surgery.

 Check the medicines you usually take, and check the dosage and combination.
 Consider whether to continue, discontinue, or change the drug by the time you are hospitalized. If you need to cancel or change it, we will explain how to do it.
 If you have any allergies or side effects caused by the drug, take measures to avoid using it during hospitalization.

 


Clinical Dietitian


A Clinical Dietitian evaluates the nutritional status before surgery and provides appropriate support so that the patient can receive a safe and secure surgery with a nutritional status suitable for surgery.

 Pre-hospital nutrition screening, nutrition assessment
 Body measurement (height / weight / body composition / grip strength measurement)
 Checking the status of food intake at home
 Confirmation of food allergies
 Providing information on meals during hospitalization (explanation of preoperative and postoperative meals and preoperative oral rehydration therapy)
 Nutrition counseling for patients at risk of nutritional status

 

Dental Hygienist


Oral and Maxillofacial Surgery, the following treatment and guidance are used to prevent postoperative complications (aspiration pneumonia, etc.) caused by oral bacteria and oral problems (tooth loss / fracture) during hospitalization. We carry out oral management and support safe and high-quality medical care. Oral care is provided by a dentist and Dental Hygienist.

 Oral examination
 Check for the presence of mobile teeth (fix teeth if necessary, make mouthguard)
 Self-care guidance
 Professional oral care (removal of plaque and tartar that is difficult to remove by self-care)
 Extraction of teeth that are the source of infection
 Oral management in collaboration with family dentistry

 

Medical assistant


Doctor office work assistants are assigned to reduce the workload of doctors. Our main duties are to input electronic medical records for doctors, prepare any documents, and check for deficiencies in preoperative examinations. In addition, we work in collaboration with various occupations according to the instructions of doctors.

 Patient support
 Creating a list of consultations
 Doctor's electronic medical record proxy input
 Issuance of consent documents
 Preoperative examination check
 Issuance of information medical care provision form
 Creating an APS (Postoperative Pain Management) rounds list
 Participation in APS rounds

 

医療事務


医療事務は、患者支援センター受診時の受付業務を担当しています。

 

Doctor

The doctor will determine the risk of surgery based on the information obtained from the staff, and will support the preparation for surgery in cooperation with the attending physician. If necessary, we will provide nutrition therapy and guidance on discontinued drugs. In addition, we will provide information from the standpoint of a doctor in response to anxiety and doubts from patients. We will share information with staff and provide support for postoperative recovery so that patients can get out of bed early and take orally after surgery.

Patient Support Center Director 
■ Hideki Taniguchi 
(谷口 英喜
)

 Graduated from Fukushima Medical University in 1991

Specialized field

Anesthesia, intensive care, nutrition, perioperative management

Board specialist / certified doctor

Japanese Society of Anesthesiologists specialist and guidance physician 
Japanese Society of Intensive Care Medicine specialist
 Japanese Association for Acute Medicine specialist
 Japanese Society for Parenteral and Enteral Nutrition certifying and guidance physician
 Japanese Surgery Metabolism and Nutrition Education Instructor
 Ministry of Health, Labor and Welfare, Department of Anesthesiology doctor

医長
■鎌田高彰
(かまだたかあき
)

東京慈恵医科大2004年卒

Specialized field

麻酔

Board specialist / certified doctor

日本麻酔科学会専門医

For those who undergo surgery at our hospital


We explain the flow of hospitalization → surgery → discharge, taking as an example patients who will undergo surgery by digestive surgery such as colorectal cancer and gastric cancer surgery.


●患者支援センターでの感染対策について
TOPSでは診察室に空気清浄機(クリーンパーティション)を設置し、感染対策に努めています。
設置していない部屋は十分な換気を行っています。

 

手術当日入院の方の待合です。

Surgery preparation outpatient information

We explain the actual outpatient preparation for surgery.

PostoperativePain Service team (APS)

Having APS in thehospitalallows you to spend your time after surgery with peace of mind.

1. Postoperative pain is reduced

2. Postoperative nausea is reduced

3. If it hurts or feels uncomfortable, you can respond immediately

Global studies have shown that having APS in the hospital accelerates patient recovery (moving and eating). Since our hospital has APS (commonly known as APS), postoperative pain management (pain) and nausea and vomiting (disgusting) measures are adequately implemented. On the morning of the day after surgery (excluding Saturdays, Sundays, and holidays), an APS consisting of an Anesthesiology doctor, Pharmacist, Registered Nurse and registered Clinical Dietitian will visit the patient's bedside. We will ask you about pain and nausea after surgery, and if you feel pain or discomfort, we will respond immediately. APS supports patients so that they do not feel painful and immobile, or feel uncomfortable and unable to eat.

Since the APS of our hospital is composed of the same members as the staff of the outpatient department for surgery preparation, we will fully explain the degree of postoperative pain and nausea and the countermeasures in the outpatient department for surgery preparation. It is natural for patients to have anxiety about postoperative pain and nausea, and we ask them to resolve their anxiety and doubts and proceed to surgery with peace of mind.

TOPSAPSplays the following roles in the hospital.

1. Rounds of pain and nausea in the morning after surgery

2. Initial response when pain or nausea occurs after surgery

3. Recommendations for postoperative pain management in clinical pathways

Specific pain management

At our hospital, we carry out pain management even before the patient's pain appears. Pain is relieved by epidural anesthesia and intravenous anesthesia during surgery, and analgesics are regularly administered after surgery. Analgesics mainly use acetaminophen preparations, which are said to have the fewest side effects. In addition, various painkillers are selected depending on the degree of pain of the patient. (Fig. 1)

Specific measures against nausea

At our hospital, we will ask the patient about the risk of nausea when he / she visits the outpatient department for surgery preparation. If there is a high risk of nausea after surgery, the operating room will be contacted and an Anesthesiology doctor will take measures against nausea during and after surgery. In the unlikely event of nausea after surgery, we are ready to respond immediately. (Fig. 2)

Results of our hospital

APS make it possoble to achieve DREAM,  drink (Drinking), eat (Eating),move(Mobilizing) from  the earliest time after surgery. We reported to Japan Clinical Society of Anesthesiologists magazine that pain at next morning after surgey for Gastrointestinal Surgery (stomach, colon, esophagus, pancreas, etc.) patient is one person in 10, nausea is about two person in 10, and it is very few (2017).
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We are accepting tours at any time

For applications and inquiries, please contact the Human Resources Development Support Center.
Online tours are also available.

hrd@tobu.saiseikai.or.jp